Reklamfilmerna, förstår ni?


Trav är bland det bästa jag vet här i livet och något jag älskat sedan
jag såg Kung-Åke leka hem Olympiatravet med Gidde Palema.

Utan att prata om nån kris så måste man vara ärlig och säga att svensk travsport är på nedgång, det kommer mindre och mindre folk till banorna, hästägarna blir färre och likaså uppfödarna. Dessutom går spelet nedåt i år, vilket är en väldigt ocharmig trend.

I dessa lägen är det viktigt att Svensk Travsport och ATG utnyttjar resurserna på rätt sätt, vilket de säkert gör i stor grad, men det finns en grej som jag stör mig väldigt mycket på. Reklamfilmerna!

ATG har, om jag förstått det rätt, åkt till USA i vintras och spelat in reklamfilmer med hästar, vanliga människor och kuskar, som springer ute på nån savann eller nåt. Massor av männsikor och kuskar har varit inblandade i dessa reklamfilmer. Och min fundering är, hur mycket pengar kostar det att göra sådana här grejer? Pengar som kunde har räckt till prispengar till de aktiva och fetodds för spelarna och jag vet inte vad…

Dessa reklamfilmer används då inför stordagar, som idag. Man ser Erik Adielsson springa lite töntigt på en äng och en häst som gnäggar för att göra ”reklam” inför Jubileumspokalen. Min fundering är, är det inte bättre att visa travet som det verkligen är, istället för fejkade reklamfilmer. Varför inte visa hur det såg ut på Jubileumspokalen förra året? Visa Rolf Ramnegårds tårar med Britt Hudson, visa Prince Tagg och Ralf karlstedt glädje. Visa vädret och stämningen på Solvalla. Detta är det bästa vi har, och det tycker jag vi ska visa och vara stolta över. Och det är dessa scener som jag tror lockar folk till valla.

Precis samma sak var det inför Elitloppet. Och jag tyckte samma sak då. Varför inte visa den underbara stämmningen, de riktiga hästarna och glädjen från till exempel året innan, ett collage med det bästa vi har har, och det är sånt vi ska lyfta fram när vi syns i rutan. Båda för att locka folk till Solvalla och för att ge en positivare bild av travet, än vad många kanske har. Att visa travets verklighet genom läckra collage borde också vara betydligt billigare, kan jag tycka.

Det här kanske är en bagatell, men jaja… Tack för ordet!

/Philip Pettersson

4 Comments

Add yours
  1. 2
    Pk

    Väl talat philip! ATG lägger alla sina resurser på fel saker ,
    De har jag tagit upp flera ggr. Reklamen är verkligen en av dem.
    En reklam från elitloppet och Åbergs vore grymt att se

  2. 3
    AIK-Dansken

    Klockrent Philip.Det är ingen bagatell. Det är millioner som kastas bort i onödan när det som du så riktigt skriver finns hur mycket material som helst att använda i stort sett gratis.

  3. 4
    Stackars Jack

    Helt rätt.
    Tyvärr är det ”konsulternas” tidevarv. Typ som att släpa in en konsert Elitloppsdagen.
    Säger som Roy i Macken. ”- Sicket folk”

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.